Naam:
Email:
Artikels


Escapade Gourmande de Guy Lemaire
PDF Afdrukken E-mailadres

In de coulissen van de keuken…

Voor de Franse kok Christian Bodiguel en zijn 5 assistenten is elke reis een uitdaging: tweemaal per dag moeten ze 200 gastronomische maaltijden bereiden in twee keukens van amper 12 m2. Eten klaarmaken in een trein vraagt veel ervaring, én een aantal specifieke eisen. Door de beperkte ruimte moeten de mannen op hun post blijven: ze kunnen dus niet achter elkaar door lopen. Ook de beweging van de wagons vraagt veel behendigheid om de presentatie op de borden niet te doen mislukken. Er is ook speciaal keukengerei: zo moeten de pannen bijvoorbeeld hoger zijn dan standaardpannen, opdat de bereidingen (of gewoon het kokende water) niet zouden overlopen. Een andere uitdaging is het beheer van de producten, die altijd uiterst vers moeten zijn. Het is de chef die ze kiest en de dag ervoor bestelt. Twintig minuten voor het vertrek worden ze op het perron geleverd. Zoveel tijd heeft het personeel dus om de 2 ton voedingswaren na te kijken en aan boord te brengen. Een bijzonder spannend moment, aangezien elke vergissing een catastrofe kan zijn. Eenmaal de trein vertrokken is, is er immers geen enkele manier om nog aan het ontbrekende ingrediënt te geraken. Op Michelin-sterren moet de kok trouwens niet rekenen: een restaurant aan boord van een trein zou die naam niet waardig zijn… Waarom doet deze beroemde chef dit dan? Het antwoord van Christian Bodiguel is duidelijk: ‘Welk ander restaurant biedt op 24 uur zoveel verschillende landschappen?’

Kleine geschiedenis van een grote trein

In 1892 nodigt de Luikse architect Georges Nagelmackers reizigers uit om zijn nieuwe trein te komen testen. Zijn ontwerp inspireerde zich op wat Pullman in de Verenigde Staten verwezenlijkt had. Het inhuldigingstraject Parijs-Wenen wordt zo’n succes dat de Compagnie Internationale des Wagons-Lits de machine definitief adopteert, als eerste slaapwagontrein en eerste grote exprestrein in Europa. Hij krijgt de naam ‘Oriënt Express’: het begin van een legende. Dankzij de trein kunnen reizigers nu van Constantinopel naar de Franse hoofdstad reizen in slechts twee dagen en drie nachten, en dat in totale luxe. Belangrijke figuren maken er, net als de high society, regelmatig gebruik van, wat tot vele film- en romanintriges leidt. Het bekendste daarvan is wellicht ‘Moord in de Oriënt Express’.



Laatst aangepast op maandag, 05 april 2010 14:06