Naam:
Email:
Artikels


Frankrijk: de Languedoc-Roussillon met de stroom mee...
PDF Afdrukken E-mailadres

CRUISEN

Je hoeft echt geen ervaren matroos te zijn om te genieten van een cruise op het Canal du Midi: het enige wat je moet doen, is een boot huren. Vaak is dat een klein jacht met alle nodige comfort, ongeacht de categorie die je kiest. Op de ruimste schepen is plaats voor 12, er zijn 4 kajuiten, een badkamer en een salon/eetruimte met banken die je kunt openklappen voor extra slaapplaatsen. De keuken is altijd heel goed uitgerust. Elk schip heeft 2 stuurhutten, eentje binnen en eentje op het dek, zo kun je heerlijk genieten van de zon. Een vergunning is niet nodig voor een pleziervaart op het Canal du Midi. Na een uur kun je al met gemak vooruit en achteruit varen, draaien en zelfs het waterreservoir opnieuw vullen met drinkwater…

Historiek van het Canal du Midi: een gek project, een geniaal bedenker

Al sinds de oudheid droomt men ervan de Atlantische Oceaan met de Middellandse Zee te verbinden. Lange tijd leek dit een onmogelijke droom. Er werden steeds projecten opgestart, maar omwille van financiële en technische moeilijkheden gingen die niet door. In de 17de eeuw overlegde een zekere Pierre-Paul Riquet een gedurfd plan met Lodewijk XIV, dat alle problemen zou oplossen. Bovendien stelde hij voor een deel van de werken op zich te nemen. De reactie was sceptisch, hij was tenslotte geen ingenieur maar een gewone bediende. Maar Riquet had geluk. Colbert, die net in dienst was getreden, wilde de communicatiemiddelen van Frankrijk op grote schaal uitbouwen. Na een eerste, snel aangelegd stuk van het traject tussen Toulouse en Trèbes kregen de mannen te kampen met problemen. Dankzij vernieuwende en tegelijk reusachtige oplossingen kon Riquet ze overwinnen. Hij slaagde er namelijk in een lange tunnel te graven in het gebergte van Ensérune, het lange aquaduct van Répudre aan te leggen en het trapsgewijze sluizensysteem van Fonserannes te bouwen… Terzelfder tijd werd de haven van Sète aangelegd, waar het Canal du Midi uiteindelijk in de Middellandse Zee zou uitmonden. Jammer genoeg maakte Riquet het einde van de werkzaamheden niet meer mee. Hij stierf 6 maanden voor de inhuldiging, in 1681. Vauban nam de leiding over de werf over: het enige wat hem nog te doen stond, was enkele zaken afwerken. In werkelijkheid zullen er nog twee eeuwen nodig zijn om de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan echt met elkaar te verbinden via het kanaal. Of eerder: een netwerk van kanalen. Eens het geheel eindelijk functioneel was, werd ook het spoorwegen- en autowegennet uitgebouwd: die staken de riviervaart al snel voorbij. Aan het eind van de jaren 1980 voer het laatste commerciële binnenschip over het door Riquet ontworpen kanaal. Het was dankzij de opkomst van het toerisme dat het kanaal uiteindelijk gered werd van verwaarlozing…



Laatst aangepast op maandag, 05 april 2010 09:05